🕘 ۲۵ ساعت آموزش صوتی
👨🏻🏫 دکتر محمدرضا سرگلزایی
📅 تاریخ بهروزرسانی: ۱۴ شهریور ۱۴۰۰
🧬 جهت آشنایی کامل با باشگاه آنلاین و نحوه استفاده از دورههای آن، اینجا کلیک کنید!
این دوره تنها در دسترس کسانی است که قبلاً آن را تهیه کردهاند
پیش از آنکه به معرفی دوره آنلاین روانکاوی تحلیلی یونگ بپردازیم، خوب است که ابتدا اندکی با یونگ، داستان خلق مدل یونگ و تأثیر مدل یونگ بر جهان روانشناسی، فلسفه و هنر بپردازیم.
مقاله کوتاه دکتر محمدرضا سرگلزایی ورودی خوبی است به دنیای یونگ که در دوره بیست و پنج ساعته آنلاین روانکاوی یونگ به آن پرداخته خواهد شد.
یونگ و بحران معنا
کارل گوستاو یونگ (1961-1875) در سال 1913 در سی و هشت سالگی، میپنداشت دچار بیماری روانی شده است. تا ۳ سال بعد از اینکه درست فهمیده نشود، نمیتوانست حال خود را با هیچکس در میان بگذارد.
یونگ آنوقت روانپزشکی موفق و محترم با بیماران خصوصی بسیار، همسر و ۵ فرزند و سِمَت استادیاری در دانشگاه زوریخ بود. بهظاهر از زندگی شخصی و حرفهای سرشاری برخوردار بود؛ اما احساس میکرد که زندگیاش فاقد معنا و شور و شوق است.
فعالیتهای فکریاش متوقف شده بود. کم مینوشت و نمیتوانست کتابهای علمی بخواند. کار دانشگاهی را رها کرد و از استادیاری استعفا داد؛ زیرا فکر میکرد زمانی که وضعیت فکری و عاطفیاش چنین آشفته و اضطراب انگیز است، نمیتواند تدریس کند. (از کتاب روانشناسی کمال نوشته دکتر دوآن شولتز – نشر پیکان)
تجربه پوچی و خلاء بعد از موفقیت
میلیونها نفر در جهان، دچار تجربهای مشابه یونگ میشوند. افرادی که در زمینههای اجتماعی -از روابط خانوادگی گرفته تا مناسبات حرفهای و شهروندی- افرادی موفق و برجستهاند؛ اما دیگر از موفقیت، حسن شهرت یا ثروت خود لذت نمیبرند و تصویری شبیه به افسردگی را تجربه میکنند.
این افراد از چیزهایی که پیش از این مشتاق آنها بودهاند، دیگر لذت نمیبرند و احساس پوچی، خلاء، بیمعنایی و سردرگمی میکنند. آنها گاهی احساس میکنند که تمام زندگی را بهاشتباه گذراندهاند و ازآنجاکه چارچوبهای هستیشناختی و ارزشی پیشین برایشان سست و کهنه به نظر میرسند؛ در هر انتخاب کوچک و بزرگِ زندگی دچار تردید میشوند.
پیش از یونگ هم هزاران نفر از افراد موفق چنین تجربهای را لمس کرده بودند؛ اما یونگ -ازآنجاکه روانپزشکی دانشمند و انسانی پژوهشگر، کنجکاو و خلاق بود- همانطور که صلیب خود را به دوش میکشید از تحقیق و کنکاش راجعبه چیستی و چرایی این تجربه نیز دست نکشید.
یونگ همزمان دو نقش را ایفا میکرد: نقش دانشمندی که پدیدهای را مورد آزمایش قرار میدهد و نقش پدیدهای که مورد آزمایش قرار میگیرد!
نتیجه این جستوجوی کنجکاوانه و شجاعانه، طراحی مدل جدیدی از سیر زندگی انسان بود. مدلی که به نظر میرسد نسبت به مدل فروید بسیطتر بود. انگار فروید تا نیمی از پلکان زندگی و رشد انسانی را ترسیم کرده بود و در پاگرد پلهها توقف کرده بود؛ اما یونگ به توصیف «پس از پاگرد» پرداخت.
تنها پافشاری تعلیم و تربیت: گرفتن تشویق و نوازش از جانب اجتماع
از نظر یونگ، اغلب آنچه در تعلیموتربیت، از نونهالی تا نوجوانی میآموزیم، تنها ما را به مهارتهایی برای اجتماعپذیری مجهز میکنند. پاداش خوب بازیکردن نقش اجتماعپذیری دریافت توجه، تشویق و نوازش از جانب اجتماع است.
اگر انسان به موفقیت کافی نرسد، تمام عمر او صرف همین مرحله اجتماعپذیری میشود. او سراسر زندگی خود را صرف کسب قدرت، ثروت و شهرت میکند تا به حداکثر دریافت توجه، تشویق و نوازش نائل گردد. این افراد هرگز تجربه یونگ را از سر نمیگذرانند.
گروه دیگری از افراد نیز علیرغم رسیدن به موفقیتهای اجتماعی، تمام عمر را صرف همین مرحله اجتماعپذیری میکنند. اینها افرادی هستند که دچار اعتیاد به قدرت، شهرت و ثروت میشوند و هرگز سیراب نمیشوند. این افراد نیز از تجربه یونگی محروم میمانند.
خویشتن جدید
اما افراد موفقی که دچار اعتیاد به قدرت، ثروت و شهرت نمیشوند، روزی دچار تجربهای میشوند که مسیر زندگی آنها را تغییر خواهد داد. این افراد دیگر از توجه، تشویق و نوازش لذت نمیبرند. از طرفی گمشده دیگری را طلب میکنند.
این گمشده چیزی نیست جز خویشتن جدیدی که با شهامت و خلاقیت خود فردْ خلق میگردد و ورای طبیعت و تربیت او قرار دارد. خلق خویشتن جدید کار آسانی نیست.
بسیاری از هوشمندترین افراد در میانه این راه جا میمانند و به مقصد نمیرسند. شاید -دوباره تأکید میکنم شاید- خودکشی افراد موفقی مثل آلبر کامو، مارلون براندو، سنت اگزوپری و صادق هدایت را بتوان در قالب جاماندن در میانه تجربه یونگی تحلیل کرد.
مدل یونگ و تاثیر آن در جهان روانشناسی، فلسفه، هنر، انسانشناسی و هستیشناسی
یونگ برای طراحی مدل خود، ناچار شد از مدل عقلانیت سقراطی و فلسفه تحلیلی فراتر برود و دست به دامان عقلانیت تائویی و فلسفه ترکیبی -گشتالت- شود؛ بنابراین یونگ برای فهم مبسوطتری از زندگی، به سفر در هند، آفریقا و قبایل سرخپوستان پوبلو پرداخت.
چنین بود که رویکرد یونگ برخلاف نامش -روانشناسی تحلیلی- نه تنها روانشناسی و فلسفه تحلیلی را درنوردید؛ بلکه حتی از مرزهای انسانشناسی -آنتروپولوژی- نیز عبور کرد و پایهگذار نوعی هستیشناسی -انتولوژی- شد.
دیدگاه یونگ نه تنها در روانشناسی که حتی در هنر نیز رد پای عمیقی بر جای نهاد. فیلمهای سینمایی مشهوری چون زندگی دوگانه ورونیکا از کیشلوفسکی، رؤیا از کیم کی دوک و رمانهای برجستهای مثل تسلی ناپذیر اثر ایشی گورو و شاهدخت سرزمین ابدیت اثر آرش حجازی را هرگز نمیتوان بدون دانستن مدل یونگ کامل فهمید.
بسیاری از کتابهای پائولو کوئیلو از جمله کیمیاگر، بریدا و ساحره پورتوبلو صبغه یونگی دارند. کتابهای دبی فورد مثل نیمه تاریک وجود و راز سایه و کتاب خودت را دوست داری؟ نوشته من –محمدرضا سرگلزایی– نیز با الهام از مدل یونگ نوشته شدهاند.
در پایان دوره بیست و پنج ساعته آنلاین روانکاوی تحلیل یونگ با یک نگاه دقیق ،کامل و بدون تعصب و از زوایای مختلف این نظریه را فرا خواهید گرفت. همچنین بهصورت دقیق با موارد زیر آشنا خواهید شد:
- کارل گوستاویونگ که بود؟
- آیا نظریات یونگ علمی هستند؟
- یونگ چه میراث فکری برای ما باقی گذاشت؟
- زمینه و زمانهای که یونگ در آن نظریه پردازی میکرد
- نظریه یونگ درباره مراحل رشد: اجتماعی شدن و تفرد
- فروید و یونگ ،از اشتراک تا اختلاف
- بررسی عناصر اصلی نظریه یونگ
- عقدهها
- نویونگیها
- کهن الگوها
- پرسونا و سایه
- آنیما و آنیموس
- روان تودهای و آماس روانی
سلام مطالب این دوره بسیارآموزنده هستندو نحوه آموزش وبیان دکتر سرگلزایی بصورتی است که متوجه گذرزمان نمی شوم .ولی از درس ششم به بعدبجزدرس هشتم برایم درسها لودنمی گردد.لطفا راهنمایی بفرمایید